Facebook About Tutobies My Art Lyrics Twitter

Kisah Rasulullah S.A.W. dan kucing baginda

Assalammualaikum w.b.t..


Dikisah dalam satu cerita menegenai Rasulullah S.A.W. dengan kucing peliharaan baginda yang diberi nama Mueeza.

Ade suatu hari di mana baginda, Rasulullah S.A.W. ingin mengambil jubahnya, tetapi kelihatan kucing baginda, Mueeza sedang nyenyak tidur atas jubah baginda. Kerana tidak mahu menganggu kucing baginda Mueeza, baginda telah memotong belahan lengan jubah baginda yang ditiduri Mueeza dari jubah baginda.

Ketika Rasulullah S.A.W. pulang ke rumah, Mueeza telah terjaga dan tunduk hormat kepada baginda selaku tuannya. Sebagai balasan, baginda menunjukkan kasih sayang baginda kepada Mueeza dengan mengusap lembut ke badan Mueeza sebanyak 3 kali.

Dalam peristiwa lain, setiap kali menerima tetamu di rumahnya, baginda akan mendukung kucingnya dan meletakkan ia di atas ribanya.

Salah satu sifat Mueeza yang Rasulullah S.A.W. suka ialah apabila terdengar laungan azan, Mueeza akan mengiau dan suara ia kedengaran seperti mengikuti seruan azan.

Rasulullah S.A.W. sering berpesan kepada para sahabat supaya menyayangi kucing peliharaan seperti menyayangi keluarga sendiri kerana hukuman bagi mereka yang menyeksa kucing sangatlah berat seperti yang dinyatakan dalam hadis shahih Al-Bukhari, dikisahkan seorang wanita yang tidak meberi makan kucing peliharaannya dan mengurung kucing itu dari mencari makanan. Dan Rasulullah S.A.W. menjelaskan bahawa hukuman bagi wanita ini adalah seksaan neraka.

.:: Kucing merupakan haiwan yang bersih dan menurut baginda S.A.W. kucing bukanlah najis :D So korang ade tak yang benci kucing ke takut kucing ke ? Jangan la takut kucing ialah haiwan paling manja sekali dengan manusia. Jom contohi akhlak Rasulullah S.A.W.. ^.^ [jangan lupe selawat ye kawan2] Wassalam .::Sumber

Tak kait : Indah betulkan akhlah dan peribadi Rasulullah S.A.W.. Andai kate baginda melihat umat baginda pade mase sekarang. Ya Allah, betapa malu nye kite dengan baginda :(

13 comments:

Ibu Amirul said...

nice entry.... tq dear..

PakcikLie PCL said...

sungguh mulia hati org yg menyayagi binatang , kucing umpamanya haiwan kesayangan Rasulullah saw...contohi bagida.

ZassDhiey said...

nice share,.:) btw sis,,u has been tag,.^^
http://zassdhiey.blogspot.com/2013/05/11-things-about-me.html

Nur Amalina Maisarah said...

Ibu Amirul : thankss :)my pleasure
PCL : betul2.. :D thanks bace
Zass : thankss dik :) alah akak dah buat dah entry tu :)

D'ya D'ana said...

kucing sngat2 comel,, tapi ta berani nak bela takut tak pndai nak jaga huhu

Nurul Alia Syuhada said...

Alia pun sayang kucing ! ^^

Nur Amalina Maisarah said...

D'ya : samelah T.T nak sgt bela tp kalau mati kesian and sedih
Alya : hee~ samelah kite ^.^ bagus3

Sarah Nordin said...

best entry nie :)
sye pun ada bela kucing ..

Nur Amalina Maisarah said...

Sarah : thanks :) ye ke. bestnye..jeles :(

Kisah Si Dairy said...

takut dengan kuku kucing...hehe

Nur Amalina Maisarah said...

Kisah diary : hehe..kuku die mmg tajam n mnyakitkan tp dun wori die xkan keluarkan kalau kite layan die baik :D hehe

Zai Zaiman said...

info yg menarik dan setiap orang patut tahu, bukan senang nak menyayangi kucing sepertimana Rasulullah sayang... wajib kita contohi.... tertarik dgn pernyataan Mai, kalo Rasulullah ade hari ini, ape kah kite dapat amalkan Islam seperti Baginda amalkan? Risau....

Nur Amalina Maisarah said...

Thanks Zai Zaiham sudi dtg bace ^^ Kan. Tu lah yg difikirkan :(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...